باغ گردو

اهمیت فاصله کاشت بین درختان گردو

فاصله کاشت بین درختان گردو

در این مقاله با نهالستان نهال آنلاین همراه باشید.درخت گردو بومی آسیای مرکزی می باشد که دارای ارزش بالایی در میان درختان دیگر است. این ارزش می تواند بدلیل محصولات و خاصیت آن باشد.

امروزه با توجه به این ارزش باغ گردو زیادی احداث شد تا بسیاری از باغداران و کشاورزان سرمایه خود را روی گردو بگذارند.اما برخی سود بسیار عالی از کاشت نهال گردوداشتند و برخی دیگر از میزان باردهی و کیفیت کمتری بر خوردار بودند چرا؟

برای شروع هر کاری باید برنامه ریزی منظم و دقیقی داشت درخت گردو برای رشد و باردهی و کیفیت نیازمند فاکتورهایی است که باید به آنها توجه لازم را داشت.

فاکتورهای مهم در رشد نهال گردو :

آبیاری – کوددهی – گرده افشان – هرس کردن و فاصله کاشت میان درخت گردو است.که در این مطلب می خواهیم به مورد آخر به خوبی بپردازیم و از اهمیت فاصله کاشت میان درخت گردو بگوییم.

وقتی تصمیم به کاشت نهال گردو می گیرید بایستی به فاصله کاشت در بین آنها بسیار توجه کنید.خب خیلی از فاکتورها برای رشد درختان گردو اهمیت دارند و بایستی به آنها اهمیت بدهیم. اما یکی از عامل های مهم در رشد و باردهی نهال گردو فاصله کاشت میان آنها است.

باغ گردو

یکسری از بررسی های لازم برای کاشت نهال گردو به منظور کیفیت بهتر چوب درختان گردو انجام گرفته است این فواصل با اندازه های متفاوتی شکل گرفت تا نتیجه را بخوبی بتوان مشاهده کرد.

درختان گردو وقتی رشد می کنند جدا از محصول خوب و باارزشی که به بار میدهند چوب خالص آن نیز بسیار ارزش دارد و می تواند بدلیل استحکام بی نظیری که دارد در بسیاری از کارها مثل ساخت مبلمان و وسایل چوبی خانه و برخی از جاها استفاده شود.

با توجه به اهمیت و ارزش درخت گردو از باردهی تا چوب و کیفیت محصولات تا آخر این مطلب مهم که درباره یکی از فاکتورهای مهم رشد نهال گردو است یعنی فاصله کاشت میان درخت گردو با ما همراه باشی

خرید نهال گردو از مجموعه نهالستان نهال آنلاین

اهمیت فاصله کاشت میان درخت گردو

درختان گردو بسیار نیازمند نوردهی مناسب می باشند تا به نهایت رشد برسند. یعنی باید بگوییم نهال گردو نورپسند است و به شدت نوردهی می تواند در بازدهی موثر باشد. در آب و هوای معتدل تا مرطوب و مدیترانه ای, خشک و کوهستانی بسیار خوب رشد می کنند.

اما برخی از گونه درخت گردو وقتی ارتفاع پیدا می کنند شاخ و برگ آنها با درخت کناری گره میخورد و نور لازم به شاخه های برخی از آنها نمی رسد. پس بایستی دقت و توجه لازم و کافی را داشته باشید تا هر رقم نهال گردو را با توجه به مشخصات آن مثل ارتفاع با فاصله مناسب از یکدیگر بکارید.

عبور آسانتر باغداران و کشاورزان:

با در نظر گرفتن فاصله کاشت میان درخت گردو عبور ماشین آلات و تراکتور بسیار آسان تر می شود و در هنگام عبور آنها دیگر به درخت آسیبی وارد نمی شود.

نهال گردو تویسرکان

نکات مهم در اهمیت فاصله کاشت میان درخت گردو

طی یکسری تحقیقات انجام شده مشخص شد که میانگین فاصله میان ارقام نهال گردو 9 متر می تواند مناسب باشد.اما از همه مهمتر این مسئله بستگی به نوع نهال گردو دارد که پایه کوتاه است یا پایه بلند.

بررسی فاصله کاشت :

اگر بخواهیم به بررسی فاصله مناسب در میان نهال گردو بپردازیم باید در نظر بگیریم ارتفاع درخت و قطر آن نیز چقد رمی شود.برای مثال اگر نهال گردو چندلر دیرگل را مورد کاشت قرار میدهید تا حدود شیش متر رشد می کند حالا فرض کنید در یک باغ گردو تعداد زیادی نهال چندلر را در کنار یکدیگر کاشته اید بایستی حد فاصل این ارقام بقدری باشد که به یکدیگر برخورد نکرده و شاخ و برگ آنها در هم گره نخورد

نکات مهم زمان کاشت :

وقتی تصمیم به کاشت نهال گردو می گیریم باید تمامی ارتفاع و قطر و اندازه نهال را در نظر بگیریم. سپس اقدام به کاشت کنیم.وقتی درختان با قطر بالایی و ارتفاع خیلی زیادی کاشته می شوند بایستی اندازه لازم و متناسب را برای کاشت در نظر داشته باشیم.

درختان را در فاصله کمتر از ۴*۳ نکارید چرا که خیلی فاصله مناسبی نمی باشد.رعایت فاصله صحیح در بین درخت گردو اولین قدم برای رسیدن به محصولاتی باکیفیت می باشد که از نظر کمی و کیفی است.

برخی درختان را برای جلوگیری از باد در کنار یکدیگر می کارند مثل درختان تبریزی اما بایستی به فاصله کاشت درختان میوه نیز بسیار اهیمت بدهیم تا در رشد آنها خللی ایجاد نکند.

 

مزایا و معایب فاصله کاشت بین درخت گردو

در هر دو حالت فاصله کم و زیادی مزایا و معایبی را شاهد خواهیم بود. اگر فاصله میان درخت گردو را زیاد در نظر بگیریم از نظر اقتصادی خیلی مقرون به صرفه نخواهد بود.اگر  فاصله خیلی کم باشد شاخه ها در هم گره میخورند. و سایه روی یکدیگر قرار می گیرد و نور کافی به آنها نمی رسد.باید طوری نور به درختان برسد که هیدرات کربن به آنها رسیده و ایجاد مشکل نکند.

فاصله کاشت درخت گردو

فاصله مناسب  بین درخت گردو چقدر است ؟

فاصله دقیقی را برای همه درختان نمی توان گفت چون درختان گردو پایه کوتاه و بلند دارند. و فاصله کاشت هر کدام با دیگری متفاوت می باشد.به عنوان مثال نهال گردو اسرائیلی از درختان کوتاه قد می باشد و خیلی فاصله کاشت میان ارقام آنها نمی خواهد زیاد باشد اما درخت گردو پکان بلند قد است و ارتفاع آن تا حدود 40 متر میرسد و باید به حد فاصله میان آنها بیشتر توجه کنیم.

می توانید علاوه بر اهمیت فاصله کاشت به زمان کاشت نیز بسیار اهمیت بدهید. بهتر است در زمستان ها این رقم را بکارید چرا که ریشه به خواب رفته و آسیب بسیار کمی به درخت وارد می شود.

 

جمع بندی اهمیت فاصله کاشت بین درخت گردو

اهمیت به یکسری از نکات می تواند میزان باردهی را افزایش بدهد و در کیفیت تاثیر بالایی بگذارد.

 فاصله کاشت می تواند اثر بسیار زیاد و مطلوبی را روی کیفیت و کمیت محصولات و چوب درختان گردو داشته باشد. پس این حد را در نظر و برای کاشت رعایت کنیم.

در این مطلب سعی کردیم موارد و نکات مهم در زمینه فاصله کاشت میان درخت گردو را مورد بررسی قرار بدهیم.

ارقام بسیار زیادی از نهال گردو داریم که هر کدام به نحوی رشد می کنند و ارتفاع می یابند اگر حد فاصل آنها را بدرستی رعایت نکنیم در زمان کاشت ممکن است شاخ و برگ ها به یکدیگر برخورد کرده و در هم گره بخورد و این موجب می شود نوردهی لازم به درختان و شاخ و برگ آنها نرسد.