آموزش کاشت نهال

کاشت اولیه نهال درختان

کاشت اولیه نهال درختان

کاشت اولیه نهال درختان اعم از مثمر (میوه دار) و غیر مثمر امری بسیار مهم است و بر روند رشد و عملکرد درختان بسیار تاثیرگذار است.  اگر نهال بطور غیر اصولی کاشت شود. عملکرد آن کاهش و یا متوقف  و باعث مرگ گیاه می گردد. لذا برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، وقت و سرمایه بهتر است قبل از هر چیز برای کاشت صحیح و اصولی درختان زمین را آماده کرده و موارد ذیل را همواره بکار برید. برای آموزش کاشت اولیه نهال درختان در نهالستان نهال آنلاین با ما باشید.

کارهای لازم قبل از کاشت نهال درختان

برای کاشت نهال، ابتدا باید بررسی کنید چه رقمی مناسب ترین نوع نهال برای منطقه شما است. برای این منظور شما باید رقم انتخابی نهال خود را از نظر شرایط اقلیمی و آب و هوایی، نوع خاک مورد نیاز، گلدهی، پر محصولی، توجیه اقتصادی و در نهایت مقاوم بودن به آفات و بیماری ها مورد بررسی قرار دهید.

نکاتی در زمینه احداث باغ

اگر به دنبال احداث باغ و سرمایه گذاری در سطح کلان هستید، برای اطمینان از مناسب بودن نوع خاک برای محصول مورد کشت خود، حتماً از آزمایش خاک بهره بگیرید. همچنین برای انتخاب نهال مناسب برای کاشت، باید به محصولاتی که در آن منطقه کشت می شوند دقت نمایید و اگر در پی کاشت محصول جدیدی هستید می توانید با کارشناس کشاورزی نهالستان نهال آنلاین تماس بگیرید.

موارد مهم در زمینه احداث باغ عبارتند از:

  1. نهال را از مراکز فروش و تولید کنندگان معتبر و شناخته شده تهیه کنید.
  2. از ورود نهال های آلوده به آفات و بیماری ها به محل کاشت جلوگیری کنید.
  3. برای حصول اطمینان از موفق بودن کاشت و بازدهی بهتر است از نهال های اصلاح شده و پیوندی یک ساله، دو ساله و یا سه ساله بسته به نوع نهال، استفاده نمایید.

سایر مواردی که باید در زمینه احداث باغ مورد توجه قرار بگیرند:

  • حمل و نقل

در زمان حمل و نقل نهال های ریشه ای دقت کنید که ریشه های آنها در معرض هوا قرار نگیرند؛ برای این منظور بهتر است که ریشه ها توسط کیسه کاملاً پوشانده شوند. فروشندگان معتبر نهال معمولاً طی پروسه ای پس از خارج کردن نهال از زمین ریشه آن را داخل کیسه می پیچند. بنابراین این مسئله بر اهمیت لزوم تهیه نهال از مراکز معتبر دلالت دارد.

  • محل کاشت

  1. محل دقیق کاشت نهال را در نقشه باغ مشخص کرده و سپس روی زمین علامت گذاری کنید.
  2. درختان باید در فواصل مشخص از یکدیگر و به صورت مربعی و یا مستطیلی جانمایی گردند (میزان فاصله و مربعی یا مستطیلی بودن طرح نهالکاری با نوع نهال و رقم آن رابطه مستقیم دارد).
  3. در زمین های شیب دار درختان باید روی خطوط تراز  کاشته شوند.
  4. حتماً به فاصله مورد نیاز کاشت هر رقم دقت کنید و حداقل فاصله را در نظر بگیرید. برای مثال میزان فاصله استاندارد برخی از ارقام در ذیل قید گردیده است.

فاصله مورد نیاز کاشت برای انواع مختلف نهال

  • ارقام گردوی ایرانی فاصله ۱۰در ۱۰ متر
  •  گردوی پیوندی ۸ در ۵ متر
  • ارقام بادام ۵ در ۵ متر
  •  سیب ۶ در ۵ متر
  • ارقام زردآلو ۵ در ۵ متر
  • ارقام هلو ۵ در ۴ متر
  • انگور ۴ در ۵/۲ متر

“برای مشاوره با کارشناس نهالستان نهال آنلاین اینجا کلیک کنید.”

مشخصات چاله برای کاشت نهال

موضوع حائز اهمیت در کاشت اولیه نهال درختان، بر اساس نوع نهال و سن آن، خاک چاله هایی به شعاع ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر  و عمق ۷۰ الی ۱۰۰ سانتیمتر حفر کنید (چاله های یک در یک متر توصیه می شود). هنگام گودبرداری، خاک رویی را به عمق یک بیل در یک طرف و خاک زیرین را در طرف دیگر چاله انباشت کنید.

حتماً چاله را مناسب کاشت نهال حفر کنید. زیرا اگر چاله مناسب نباشد. ریشه های نهال به خوبی رشد نمی کنند و روند رشد آن کم می شود. قبل از کاشت نهال، با هرس مناسب ریشه های شکسته و آسیب دیده را جدا کنید.

لازم است که ریشه های نهال مورد نظر برای کاشت را با محلول مناسب و استاندارد، ضدعفونی کنید تا آلودگی نداشته باشند.

نحوه تهیه محلول مناسب برای ضدعفونی ریشه های نهال

تهیه محلول ضد عفونی کننده : سم بنومیل یا سموم قارچ کش مشابه (۳۰۰ گرم) + خاک رس (۱۰ کیلوگرم) + کود دامی (۱۰ کیلوگرم) + آب (صد لیتر)

در ادامه، خاک رویی را با کود پوسیده گاوی هم حجم خودش، ترکیب و کف چاله بریزید و چاله را با بقیه خاک تا اندازه ریشه نهال و یا اندازه کیسه یا گلدان نهال پر کنید.

ریشه لخت نهال را بصورت عمودی و به طوری که محل پیوند آن بیرون از خاک قرار بگیرد در چاله قرارداده و با بقیه خاک چاله را پر کنید. با بر فشار خاک، فضای خالی و هوای اطراف ریشه را از بین ببرید (در صورتی که نهال در کیسه قرار دارد، کیسه را پاره کرده و یا در صورتی که در سطل یا گلدان است آن را با خاک از گلدان خارج نمایید. همچنین می توانید کف سطل را بریده و نهال را با سطل داخل خاک قرار دهید.

Tags: